Mobiilissa maksaminen

Otetaanpa vielä kolmas näkökulma maksamiseen. Edellisillä kerroilla on käsitelty maksamista kivijalkakaupassa ja verkkokaupassa. Nämä eivät kuitenkaan vielä kata kaikkia maksamiseen liittyviä tilanteita. Yhä useammin tarvitaan erillisiä ratkaisuja mobiilissa maksamista varten.

Ihmiset etsivät tuotteita ja palveluita yhä enemmän liikkeellä ollessaan. Saatavilla ei aina ole tietokonetta, jonka äärellä ostoksia tehtäisiin. Ostosprosessi suunnittelussa täytyy ottaa huomioon mobiililaitteiden rajoitukset. Kuten verkkokaupassakin, moni tapahtuma päättyy kassalle. Tälläkin kertaa syynä on usein sopivan maksutavan puute. Jos maksaminen vaatii esimerkiksi pankkitunnuksien käyttämistä, jää ostaminen helposti tekemättä. Harvalla on pankkitunnukset kaiken aikaa mukana.

Maksuliikenteen välittäjät ovat tunnistaneet tämän ongelman. Siihen ratkaisuksi on tarjolla biometrisiä maksun varmistamisen tapoja. Tämä voi perustua esimerkiksi käyttäjän sormenjälkien tai kasvojen tunnistamiseen.

Sormenjälkien tunnistus on yleistynyt jo monissa puhelimissa. Lukittua puhelinta ei tarvitse aina avata näppäilemällä pin-koodi. Puhelimissa yleistyneet sormenjälkitunnistimet mahdollistavat käyttäjän tunnistamisen sormenjäljen perusteella. Kun käyttäjän sormenjäljet on kerran tallennettu puhelimen tietoihin, voidaan tämä tieto yhdistää myös maksujen välittämiseen liittyvään sovellukseen. Osalla verkkopankeista tämä vaihtoehto on jo käytössä.

Uudempana vaihtoehtona on tarjolle tulossa käyttäjän kasvojen tunnistaminen. Tämä maksuvaihtoehto perustuu käyttäjälle tuttuun toimintaan: selfien ottamiseen. Logiikka on sama kuin sormenjälkitunnistuksessa. Sovellukseen tallennetaan etukäteen käyttäjän kasvokuva. Maksamisen yhteydessä käyttäjää pyydetään ottamaan uusi selfie itsestään. Tätä verrataan sitten alkuperäiseen kuvaan. Käyttäjän ei tarvitse kantaa huolta siitä sattuuko kampaus olemaan samanlainen kuin verrokkikuvassa. Sovellus vertaa kasvojen mittasuhteita ja päättelee sen perusteella onko kuvissa sama henkilö.

Nämä molemmat maksutavat ovat jo markkinoilla. Niiden yleistyminen on jo hyvässä vauhdissa. Kokeiluvaiheessa olevana ratkaisuna, markkinoille tuloaan vielä odottaa silmän skannaukseen perustuva teknologia. Ei menne kauaa ennen kuin senkin toteuttaminen on mahdollista matkapuhelimen välityksellä.

Helpon maksamisen kääntöpuolena on turvallisuus. Verkkopankkitunnusten alkuperäinen tehtävä on turvata rahaliikenteen turvallisuus. Näin kukaan muu ei pääse tekemään transaktioita asiakkaan nimissä. Jos maksaminen mahdollistuu jatkossa sormenjäljen, kasvokuvan tai silmän skannauksen avulla, tarjoaako se mahdollisuuksia myös väärinkäytöksiin. Entä jos joku saa kopioitua sormenjälkesi? Palveluiden helpottaminen ei saa olla pois niiden turvallisuudesta. Toisaalta turvallisuus ei saa olla palvelun käytettävyyden este.

Näiden maksutapojen avulla asiakkaan ei tarvitse kantaa verkkopankkitunnuksia kaiken aikaa matkassa mukanaan. Ostosten tekeminen tulee mahdolliseksi riippumatta siitä missä tahansa asiakas on. Liikkuuko sinun asiakkaasi mobiilissa? Onko hänelle tarjolla sopivat maksutavat?

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Sivustoa käyttämällä hyväksyt evästeet.