Napalaippalaakeri ja asiantuntijapalvelu

Käytin jokunen aika sitten autoa huoltamolla määräaikaishuollossa. Ystävällinen huoltamoyrittäjä kertoi auton olevan melko lailla ojennuksessa. Ainoa huomiota kaipaava kohta on napalaippalaakeri. Minun täytyy myöntää, että en ymmärrä autoista yhtään mitään. Viimeisimmän auton olen ostanut ihan vain ulkonäön ja luonteen perusteella. Se ei siis millään opilla sijoitu Maslowin hierarkiassa alimmille pyramidin portaille.

Autoistani on matkan varrella hajoillut ties mitä osia, mutta ei tietenkään koskaan samaa osaa kahta kertaa. Osaisin toki nykyisin itsekin diagnosoida öljykellon kilahduksen, mutta eipä se tietenkään toista kertaa mene rikki. No nyt oli sitten napalaippalaakeri tullut tiensä päähän. Kylmä hiki alkoi nousta pintaan pipon alla ja mietin mitä tämä lysti mahtaisi maksaa. Onneksi olin ostanut älykellon osamaksulla. Nyt tiesin senkin mihin niitä rahoja tarvittaisiin. Olisikohan korjaamolla käytössään osamaksumahdollisuus?

Autokorjaamoilla on tapana toimia niin, että asiakkaalle kerrotaan jokin mystinen diagnoosi (esim. napalaippalaakeri on venähtänyt) eikä Google tunne moista vaivaa tietenkään. Sen jälkeen asiakaspolo jää arvuuttelemaan sitä kuinka paljon lysti mahdollisesti maksaa. Osan hinta saattaa olla tiedossa ja työhön kuluvasta ajasta jokin arvaus olemassa. Ei näitä kuitenkaan asiakkaalle kannata kertoa.

Kuvan esine saattaa olla napalaippalaakeri. En ole varma. Kannattaa tarkistaa asiantuntijalta.

Tilanne eteni tässä vaiheessa kuitenkin yllättävään suuntaan. Huoltamoyrittäjä päätti kertoa minulle millainen operaatio osan vaihtaminen on. Ei kummoinenkaan juttu – otetaan pari pulttia irti, vanha osa irti ja uusi takaisin paikoilleen. Tietokoneelta selvisi myös, että osa on tukkurilla hyllyssä ja saataisiin tänne seuraavaksi päiväksi. Aikaa osan vaihtamiseen menisi arviolta hiukan toista tuntia. Kaiken kukkuraksi hinta selvisi ilman erikseen kysymistä.

Nythän vasta ihmeissäni olinkin: olinko juuri saanut näkemyksen siitä, millainen operaatio olisi edessä ja mitä se maksaisi? Harvoin tällaista palvelua saa. Asiantuntija (kyllä, autohuoltamo tarjoaa asiantuntijapalveluita) tunnisti asiakkaan ongelman ja sanoitti sen ratkaisun asiakkaan kielelle. Kertoi omatoimisesti mitä korjausoperaatio maksaisi ja milloin se pystyttäisiin suorittamaan. Tähän ei joka paikassa pystytä. Onneksi SHV Autotalossa pystytään. Pystytkö sinä kertomaan asiakkaasi ymmärtämällä kielellä, kuinka hänen napalaippalaakerinsa korjataan?

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Sivustoa käyttämällä hyväksyt evästeet.