Paremman palvelun verkossa

Kaupan alalla – ja palveluissa laajemminkin – on verkkokauppa tuonut paljon muutoksia toimintakenttään. Laajentuminen kivijalkakaupasta verkkokauppaan aiheuttaa jo itsessään haasteita monille toimijoille. Samalla kilpailu muuttuu. Enää ei kamppailla saman kaupungin tai maan sisältä tulevaa tarjontaa vastaan, vaan kilpailua muodostuu maan rajojen ulkopuoleltakin. Silloin merkittäväksi kilpailutekijäksi muodostuu hinta. Hinnan ratkaistessa on isommalla myyjällä yleensä etu puolellaan. Mutta voiko verkkokaupankäynnissä pärjätä muullakin kuin halvalla hinnalla?

Hinnan ohella asiakas hakee verkkokaupasta myös toimitusvarmuutta ja –nopeutta. Tilasin itse vastikään pari vaatepartta Amazonilta, mutta pahuksen paidat jättivät kuitenkin saapumatta. Saako tuotteen siis varmasti kauppiaalta vai joutuuko tilausvahvistuksen jälkeen saamaan uuden ilmoituksen tuotteiden loppumisesta? Toimitusnopeus on yhtä lailla suuri tekijä. Ali Babalta saa Kiinasta tilattua tuotteen varmasti paljon halvemmalla kuin paikalliselta kauppiaalta. Kiinan kauppias ei kuitenkaan pysty toimittamaan tuotetta nopeasti. Toiset verkkokaupat maailmalla lupaavat toimittaa tilauksen puolen tunnin sisällä. Pystyisikö oma yrityksesi samaan?

Verkkokaupan avulla asiakkaista pystyy keräämään mittavat määrät tietoa asiakkaan ostoksista ja muusta käyttäytymisestä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää markkinoinnin tukena. Yhä yleisempi trendi on muokata tästä tiedosta jotain sellaista, josta asiakas voisi itse hyötyä. Voisiko ruokakauppa kertoa asiakkaalle tämän tekemien ostosten perusteella tarkemmin esimerkiksi siitä, kuinka paljon vitamiineja ja hivenaineita ostokset sisälsivät? Pystyisikö elokuvateatteri lisäämään asiakkaan katsomat elokuvat lyhyine kuvauksineen asiakkaan sähköiseen kalenteriin tai sosiaalisen median virtoihin? Voisiko huoltoaseman tarjoama palvelu laskea automaattisesti auton keskikulutuksen sekä kuukausittaisen ja vuosittaisen polttoaineen käytön kokonaishinnan? Millainen yritysten tarjoama tieto tuottaisi sinulle lisäarvoa? Kommentoi alle!

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Sivustoa käyttämällä hyväksyt evästeet.