Mikä ihmeen Grocerant

Kehittyvä kauppa -lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli. Kyseisessä lehdessä on usein juttuja kaupan alan uusista trendeistä. Nyt käsiteltiin grocerantia. Grocerant on päivittäistavarakaupan (grocery store) ja ravintolan (restaurant) välimuoto.

Kyseessä on oikeastaan askelen pidemmälle viety palvelutiski. Palvelutiskiltä voi ostaa valmiita kaupan keittiössä tehtyjä ruoka-annoksia. Grocerantissa rakentuu ruoka-annosten varaan. Ero palvelutiskiin syntyy siitä, annoksia suunnittelee keittiömestari. Ruokalista saattaa siis olla hieman fiinimpää kuin perinteistä kotiruokaa. Makaronilaatikko ei kaikille riitä kulinarististen tarpeiden tyydyttämiseen. Kaupasta haetaan ideoita, joilla löytää uusia makuja.

Grocerant antaa mahdollisuuden näiden uusien makujen löytämiseen. Grocerantin ensisijainen idea ei ole kuitenkaan myydä valmiita annoksia. Toki niiden avulla halutaan saada asiakkaat kokeilemaan uusia makuja. Makuun hullaantunut asiakas voi haluta loihtia samanlaisen annoksen myös kotona.

Ravintola-aterian jälkeen tulee toisinaan udeltua tarjoilijalta, mitähän ruuassa mahtoi olla, kun se oli niin poikkeuksellisen makoisaa. Useimmin vastaukseksi saa tiedon siitä, että kyseessä on kokin oma salainen resepti. Grocerantissa asiat on toisin. Asiakas saa annokseen tarkan reseptin. Kaikki tarvittavat ainekset löytyvät luonnollisesti saman kaupan hyllyiltä. Asiakas saa haluamaansa vaihtelua ja haastetta omaan ruokalistaansa ja kauppias enemmän myyntiä. Parempi palvelu on molempien etu.