Osta palveluja älä tavaroita!

Kirjoitin viime kerralla siitä, että kesäaika tekee hyvää palveluille. Palvelut työllistävät ja tuottavat taloudellista aktiivisuutta, mutta palveluita kannattaa suosia myös henkilökohtaisista syistä.

Cornellin yliopiston psykologian professori Thomas Gilovich on tutkimustensa perusteella havainnut, että tavara ei tee ihmistä onnelliseksi. Uudet tavarat eivät tunnu pitkään uusilta, vaan menettävät nopeasti uutuuden viehätyksensä. Sen jälkeen on saatava taas jotain uutta ja yleensä vielä jotain aiempaa hienompaa ja kalliimpaa. Tätä ruokkii erityisesti se, jos jollekin tutulle ilmestyy jotain vielä hienompaa, johon omia tavaroitamme vertaamme.

Gilovich on havainnut, että pysyvämpi tyytyväisyys syntyy, kun tavaroiden sijaan hankitaan elämyksiä. Vaikka elämys kestää vain hetken (toisin kuin tavara), jättää elämys kuitenkin pysyvän muiston ja monesti muuttaa meitä ihmisenä. Myös elämysten odottaminen synnyttää positiivisia ajatuksia.

Elämyksiä on huomattavasti vaikeampi verrata keskenään kuin tavaroita. Vertailun riski ei nouse samalla tavalla häiritseväksi tekijäksi kuin palveluiden kohdalla.

Käytä siis surutta palveluja, voit saada siinä sivussa elämyksen, joka jaksaa muistuttaa sinua ihanuudestaan pitkään!