Robottipalvelua

Tulevaisuudessa meitä palvelevat robotit. Oikeastaan tulevaisuus on täällä jo nyt. Ensimmäiset robotit ovat jo tulleet meitä palvelemaan.

Ensimmäistä kertaa olin tekemisissä robotin kanssa puhelinpalvelussa, jossa alkudiagnoosin sain hoitaa robotin kanssa keskustelemalla. Tuosta keskustelusta ei mennyt kauaakaan ennen kuin robotti muutti asumaan puhelimeeni. Olen oppinut pyytämään Siriä tekemään minulle isompia ja pienempiä palveluksia. Välillä se tuntuu tietävän tarpeeni jo ennen minua.

Robottien kanssa pääsee keskustelemaan muuallakin. K-ryhmä on aloittanut Kaima-robotin testaamisen kaupoissaan. Kaiman tehtävänä on ottaa kontaktia asiakkaisiin. Kaima tuntee esimerkiksi parhaat tarjoukset ja osaa ohjata asiakkaat oikeille osastoille. Ehkä se jatkossa osaa myös vinkata parhaat reseptit.

Maailmalla palvelurobotit ovat yleistyneet etenkin Aasiassa. Kiinalaisen hotellin vastaanotossa on yhä yleisempää kohdata ihmisen sijasta robotti. Robotin vahvuutena on jokaisen tilanteen hoitaminen samalla tavalla. Robotilla ei ole hyviä eikä huonoja päiviä. Se pystyy kohtaamaan jokaisen asiakkaan aina yhtä iloisesti riippumatta siitä, kuinka huonosti edellinen asiakas sitä olisi kohdellut.

Robottien pelätään vievän meiltä työt. Tämä pelko on useimmiten turha. Robotit pystyvät selviytymään vain rutiinitilanteista. Jos vastaan tulee harvinaisempi poikkeustilanne, tarvitaan ihmistä yhä apuun. Ennakoitavien tehtävien suorittamisessa robotti on parhaimmillaan.

Robotteja voidaan käyttää monissa eri tilanteissa. Ne voivat esimerkiksi houkutella asiakkaita palveluiden luo, toivottaa asiakkaat tervetulleeksi, viihdyttää heitä, opastaa eteenpäin, suositella vaihtoehtoja ja kerätä asiakkaiden mielipiteitä.

K-ryhmän käyttämä robotti on Pepper. Se on tällä hetkellä saatavilla markkinoilta joko kertamaksulla (n. 20 000 €) tai leasingilla (n. 350 € / kk). Jos robotti pystyy suoriutumaan yhden henkilön töistä, sen leasing-hinta vaikuttaa varsin houkuttelevalta panokselta. Suorastaan niin houkuttelevalta, että jotkin palvelusektorin rutiinitehtävät voivat olla uhattuna pikemminkin kuin arvaammekaan. Ihmiset siirtyvät näistä tehtävistä niihin tehtäviin, joissa robotit eivät vielä pärjää.

Mitä mieltä sinä olet: onko palvelurobotit uhka vai mahdollisuus?