Miltä sinun palvelusi tuoksuu?

Joulun alla olen huomannut aivan salakavalasti lipuvani jouluisiin tunnelmiin. Kaupoissa, kahviloissa ja lounasruokaloissa on aivan yllättäen keskellä joulun tuntua. Olen monesti ajatellut tämän johtuvan siitä kaikesta joulukoristeiden määrästä, jolla paikat kuorrutetaan. Eräässä toimistossa vierailtuani jäin kuitenkin miettimään asiaa tarkemmin. Visuaalisen rekvisiitan ohella meitä voidaan ohjata haluttuun tunnelmaan myös muiden aistien avulla.

Tuossa toimistossa avuksi oli otettu tuoksujen maailma. Kuvan hajuste oli selvästi näkyvillä. Paikka tuoksui sen voimasta miellyttävälle. Tuoksun miellyttävyydestä syntyvä mielikuva siirtyy väistämättä osaksi mielikuvaa toimistosta, ihmisistä ja yrityksestä, joita ne edustavat.

Sama ilmiö on vietellyt minua joulun alla vierailemissani paikoissa. Lounasruokalassa tuoksuu lanttulaatikolta, kahvilassa maustekakulta ja kaupassa joulukynttilöiltä. Visuaaliset ärsykkeet huomaa helpommin ja niiden houkutukset osaa aktiivisemmin torjua. Sen sijaan nenän kautta tulevat vihjeet puhuttelevat herkemmin alkukantaista heikkouttani, enkä pysty samalla tavoin vastustamaan siitä syntyvää kiusausta ostaa. Ostamalla luulen ostavani palan joulun tunnelmaa ja kiireettömyyttä.

Tuoksuja ja niistä syntyviä mielikuvia käytetään muuallakin. Uusi auto tuoksuu uudelta autolta. Jotkut ovat jopa kyselleet kaupoista hajustetta, jolla tuon tuoksun voisi palauttaa vähän käytettyyn autoon. Museoon mennessä kohtaa vanhojen esineiden tuoksun. Kampaamossa tuoksuu hehkeyttä lisäävät ihmeaineet. Hotellihuoneessa tuoksuu puhtaille lakanoille.

Miltä sinun palvelusi tuoksuu?