Entä jos liikkuminen onkin palvelu?

Viimeksi kerroin oman auton omistamisen sijaan tarjolla olevista palveluista. Siinä kirjoituksessa katsantokanta oli varsin kapea: auto joko omistetaan tai sitten sitä käytetään palveluna. Jos kuitenkin pureudutaan ihmisen tarpeisiin syvemmälle, havaitaan ettei perimmäinen tarve ole autossa istuminen ja sen ajaminen. Itse asiassa auto on vain väline, joka ratkaisee paikasta toiseen pääsemisen on tarpeen.

Paikasta A paikkaan B pääsemiseksi on toki olemassa muitakin vaihtoehtoja. Näiden ympärille on tarjolla myös palveluja. Whim tarjoaa julkisen liikenteeseen tukeutuvia liikkumisen palveluja. Peruspaketti sisältää kuukauden kertaliput HSL:n palveluihin Helsingin alueella. Paketista riippuen sen päälle tulee vielä enemmän tai vähemmän matkustusrahaa, jota voi käyttää Helsingin takseihin tai auton vuokraamiseen. Auton vuokraaminen on mahdollista ympäri Suomen, vaikka julkisen liikenteen käyttö rajoittuukin Helsingin alueelle. Lisämaksusta julkisen liikenteen käyttöaluetta voi laajentaa seutulipuksi.

Tätäkin laajempaa vaihtoehtojen valikoimaa rakentaa parhaillaan Tuup. Tuup nousi otsikoihin lanseeraamalla halpataksit Suomeen. Tuup Kyyti on taksipalvelu, jossa voi valita eri hintaisten liikkumisvaihtoehtojen välillä. Express on kuin perinteinen taksimatka ovelta ovelle. Flex ja Smart ovat vaihtoehtoja, joissa palvelun saa käyttöönsä halvemmalla. Silloin tosin joutuu tinkimään odotus- ja matka-ajoista. Edullisemmat hinnat mahdollistetaan kimppakyytimallilla. Matkan pääsee halvemmalla silloin, kun sen jakaa jonkun muun samaan suuntaan matkaavan kanssa.

Kimppakyytitaksit eivät ole riittäneet Tuupille. Tavoitteena on luoda palvelu, jossa on tarjolla kaikki mahdolliset vaihtoehdot paikasta toiseen pääsemiseksi. Enää asiakkaan ei tarvitsisi itse vertailla eri vaihtoehtojen aikatauluja ja hintoja lukuisista eri tietolähteistä, vaan kaikki informaatio olisi helposti saatavilla yhden alustan kautta. Näin parhaan vaihtoehdon löytäminen olisi helpompaa. Kun oikea vaihtoehto on löytynyt, voi asiakas ostaa lipun, vuokrata auton tai tilata kyydin saman sovelluksen avulla.

Uudet palvelut ovat saaneet myös perinteiset toimijat kehittämään omia palvelujaan. VR on kehittänyt liikkumisen palvelua vastatakseen uusien toimijoiden synnyttämään kilpailuun. Henkilöauto on helppoutensa vuoksi junan merkittävä kilpailija. Autolla pääsee helposti ovelta ovelle, kun junaa käyttämällä on harvan asemaverkoston armoilla. Haasteen ratkaisemiseksi VR on lanseerannut matkaketju-palvelun. Sen avulla pyritään tarjoamaan mahdollisuus automaiseen ovelta ovelle -matkustamiseen. Siinä junamatkaan yhdistyy paikallisliikenteen lippu tai taksimatka ennen ja/tai jälkeen junamatkan.

Riittävän kattavalla vaihtoehtojen määrällä mikä tahansa näistä palveluista voi vähentää merkittävästi yksityisautoilun määrää ja luoda liikkumisesta parempaa palvelua.