Aamupuuroa rautakaupasta

Erinomaisesti jonottamisen ratkaisevat yritykset voivat saada aikaan merkittävää kilpailuetua. Rautakauppoja mollataan monesti paikoiksi, joista ei tahdo löytää myyjää millään. Vaikka sattuisi löytämään, ei myyjästä tahdo olla mitään apua.

Kaikissa paikoissa asiat eivät ole varmastikaan yhtä kurjasti kuin huhupuheissa. K-raudoissa on testattu mallia, jossa rautakaupassa on tarjolla aamupuuroa rakentajille. Rakennusalalla työpäivä alkaa hieman aiemmin mihin siistiä sisätyötä tekevät ovat tottuneet. Aikainen päivän aloitus voi verottaa rakentajan mahdollisuuksia nauttia ravitsevaa aamupalaa. Vajaalla vatsalla vasaran varressa roikkuminen voi käydä raskaaksi.

Rautakauppias on keksinyt tavan, jolla ratkaista rakentajan verensokerihaasteen. Kun asiakas tulee hakemaan kaupasta täydennystä työmaan tarviketilanteeseen, saa hän täytettyä vatsansa. Ostoslistan kanssa kauppaan saapuva rakentaja voi saada tarvitsemansa tarvikkeet keräillyiksi sillä aikaa, kun nauttii itse aamupalansa. Jonottamisen ja turhautumisen sijasta asiakas saa ostoksensa tehdyiksi. Väitän tätä nerokkaaksi tavaksi muuttaa jonotusongelma asiakkaalle lisäarvoa tuottavaksi palveluksi.

Opin taannoin paikalliselta rautakauppiaalta betoniharkon merkityksen. Opetuksen mukaan betoniharkkoja kannattaa myydä sisäänvetotuotteena vaikka tappiolla. Harkot ovat yleensä ensimmäinen artikkeli, jota rakennustyömailla tarvitaan. Kun asiakas opetetaan harkkojen avulla käymään tietyssä rautakaupassa, saadaan sitoutunut asiakas koko rakennusprojektin ajaksi. Kaurapuuron tarjoaminen on betoniharkkojen veroinen tapa sitouttaa asiakkaita.