Ruoan verkkokauppa – hot or not?

Minä en pidä kaupassa käymisestä. Ruokaostokset on kuitenkin pakko tehdä. Ruokakaupassa käyminen on todella vaikeaa. Jos sinne menee nälkäisenä, mieli tekee ostaa ihan kaikkea mahdollista. Jos taas on syönyt itsensä kylläiseksi ennen kauppaan menemistä, mieleen ei tule mitään mitä haluaisi seuraavan vuorokauden aikana syödä.

Edellä kuvatut ongelmat olen tunnistanut jo hyvän aikaa sitten. Siksi olen tehnyt ruokaostosten suunnittelua etukäteen. Taktiikkanani on ollut marttamaisesti laatia viikon ruokalista etukäteen. Kun kaikki tulevan viikon ateriat on valittu, on seuraavana aterioiden purkaminen ainesosiinsa. Näistä muodostuu sitten ostoslista yhdessä välipalojen ynnä muiden aterioita täydentävien ostosten kanssa. Tässä taktiikassa huonona puolena on se, että makaronilaatikko ja tilliliha toistuvat siinä turhan usein.

Ruokalajien monipuolistamisessa erilaiset reseptipalvelut ovat ylivetoja. Yhden sellaisen kautta päädyin lopulta myös ruoan verkkokauppaan. Ruoan ostaminen verkosta tuntuu jotenkin arveluttavalta. Siihen kytkeytyy hieman samanlaista painolastia kuin auton renkaiden vaihtamiseen. Kyllä jokaisen täytyy vaihtaa itse autonsa renkaat ja tehdä ruokaostoksensa. Muuten ei ole tolkun ihminen. No koska en ole aikoihin vaihtanut enää autoni renkaita, päätin käyttää palvelua myös tässä tapauksessa ja kokeilla miltä ruoan tilaaminen verkosta tuntuisi.

Reseptit minut tälle tielle tosiaankin ajoivat. Löysin erään reseptin, joka vaikutti varsin toteuttamiskelpoiselta. Reseptiä esittelevällä sivulla oli painike, joka lisäisi reseptin tuotteet ostoskoriin. Painoin rohkeasti painiketta ja huomasin oikean ylälaidan ostoskorikuvakkeen näyttävän kymmentä tuotetta korissa. Olipa yksinkertaista. Avasin ostoskorin. Toden totta – äskeisen reseptin ainesosat olivat nyt ostoskorissa. Etsin vielä toisen reseptin, josta olin aiemmin haaveillut. Avasin sen ja lisäsin ainekset ostoskoriin. Siellä ne nyt olivat. Kahden ruokalajin tarvikkeet. Olipas tämä helppoa.

Seuraavaksi päätin täydentää ostoskoria välipaloilla. Kirjoitin hakukenttään ”avokado”. En tiennytkään avokadotuotteita olevan niin paljon. Etsimäni hedelmän ohella näytöllä oli erilaisia tahnoja, jugurtteja ja ties mitä smoothieita. Lisäsin avokadot mukaan. Pian ostoskori pursuili kaikkea, mitä olinkin tarvinnut.

Kun kaikki tarvittava oli korissa, tarkistin vielä korin sisällön. Ensimmäisenä lisäämissäni resepteissä oli mukana aineksia, joita kotoa jo löytyi. Poistin listalta valkopippurin ja suolan. Sen jälkeen etenin tilauksen seuraavaan vaiheeseen.

Sen jälkeen minun piti valita aikaikkuna ostosten toimitukselle. Jokaisena arkipäivänä tarjolla oli kolme vaihtoehtoa: aamu, iltapäivä ja ilta. Valitsin näistä maanantai-illan. Sitten vielä raksi ruutuun, että olin lukenut toimitusehdot ja ei muuta kuin kassalle.

Mutta mitä ihmettä. Tässä vaiheessa palvelussa meni jokin bitti poikittain, eikä maksua päässyt tekemään. Palvelu pyysi mitä kohteliaimmin palaamaan takaisin tilausprosessin alkuun ja yrittämään uudestaan. Ostoskori oli onneksi tallella. Yritin viedä sen virtuaalisen kassan läpi uudestaan asiassa kuitenkaan onnistumatta. Jätin ostoskorin odottelemaan virtuaalikaupan kassalle ja kävin käsiksi muihin askareisiini. Päätin kokeilla ostosten tekemistä myöhemmin uudelleen.

Muutaman tunnin päästä kokeilin kaupan toimintaa uudestaan. Ostosten tekeminen tyssäsi jälleen samaan kohtaan. Ei auttanut. Näytti uhkaavasti siltä, että joutuisin suoriutumaan ostoksista ihan perinteisin menoin. Onneksi ostoskorin sisältö oli pysynyt kaiken aikaa tallessa. Ostokset olivat asettuneet ostoskoriin kauniisti teemoittain. Kopioin sen mukaan matkaan ja päätin käydä seuraavana päivänä kaupassa.

Seuraavana päivänä suuntasin kauppaan ostoslistan kanssa. Kaupassa asioiminen oli yllättävän helppoa ostoslistan kanssa. Ostoskorin sisältö oli asettunut listaan kauniisti kohtaamisjärjestyksen mukaisesti. Jokainen osasto oli erikseen otsikoituna ja kunkin otsikon alta löytyivät siihen kuuluvat tavarat. Kyytiin keräileminen oli lähes nautinnollista. Ostoskärryralli oli tällä tavoin valmis melkoisen pian. Selvisin kassastakin läpi ensimmäisellä yrittämällä. En saanut liukuhihnalla yhtään ilmoitusta palvelinvirheestä ja kohteliasta ohjausta takaisin kaupan tuulikaappiin.

Kotona ostoksia purkaessani sain päähäni vielä seuraavan kuningasajatuksen. Nyt minun on mahdollista verrata ostoskorin hintoja kivijalka- ja nettikaupan välillä. Kun olin saanut ostokset jääkaappiin, avasin netissä edelleen kummittelevan ostoskorin. Netin ostoskorissa ja kauppakuitissa oli täsmälleen sama sisältö. Kivijalassa tehdyt ostokset olivat noin seitsemän euroa halvemmat kuin nettikaupan ostoskori. Lisäksi netistä tilattaessa ostosten hinnan lisäksi täytyy maksaa erillistä toimitusmaksua kymmenen euroa. Yhden kaupassa käynnin välttämisen kustannus on siis noin 17 euroa. Sillä rahalla saa noin tunnin enemmän vapaa-aikaa ja vähemmän koetellut hermot.

Ei kuulostanut mahdottomalta panostukselta. Päätin antaa verkkokaupalle vielä toisen mahdollisuuden. Kävin kokeilemassa verkkokauppaa uudestaan. Nyt palvelin oli saatu tunkattua pystyyn. Tilauksen olisi päässyt tällä yrityksellä jo maksamaankin. En kokenut tarvitsevani toista samansisältöistä ostoskoria, joten päätin odotella seuraavaa ostoskertaa.

Sunnuntaina oli taas aika pohtia seuraavan viikon ruokalajeja. Edellisellä kerralla tutuksi muodostunutta kaavaa seuraillen etsin ensin muutaman hyvän reseptin ja lisäsin ne ostoskoriin. Sitten välipalat ja muut tykötarpeet kyytiin. Vielä kotoa jo löytyvien ainesten poisto korista ja tilaus matkaan. Tällä kertaa toimitus meni sujuvasti perille asti.

Seuraavana päivänä tilaamani ostokset saapuivat sovitun aikaikkunan sisällä kotiovelle. Ostokset olivat siististi pakattuina. Kylmäketjusta oli pidetty huolta. Hedelmät ja vihannekset vaikuttivat tuoreilta ja hyväkuntoisilta. Päiväyksellisissä tuotteissa oli vielä reilusti käyttöaikaa jäljellä.

Hevi-tuotteiden määriä täytyy näköjään vielä määritellä tarkemmin. Ostoskoriin kuului punajuuria. Niitä lisättiin sinne kappaleittain. Nettikauppa arvioi yhden painoksi n. 80 grammaa. Päätin tilata niitä 5 kappaletta. Yllättäen kauppakassin mukana niitä tulikin puolitoista kiloa. Kokoarvio ei osunut siis ihan nappiin. Tästä selviää onneksi tekemällä vähän reilumman kattilallisen borssia.

Kurkun kohdalla tilanne oli puolestaan päin vastoin. Olin lisännyt ostoskoriin luomukurkun. Sellaista ei ollut valikoimissa. Keräilijä oli joutunut miettimään sen tilalle korvaavaa tuotetta. Vaihtoehtoina olivat olleet ilmeisesti kurkku ja snack-kurkku luomuna. Ilman tarkempia ohjeita keräilijä oli päätynyt priorisoimaan luomuutta. Sen seurauksena ostoskassista löytyi pikkuruinen kurkku. Ehkä sillä pärjää seuraavaan ostoskertaan asti.

Kokonaisuutena tämä vaikutti hyvältä kokeilulta. Hevi-tuotteiden määriin täytyy kiinnittää jatkossa huomiota ja kirjata keräilijälle tarkemmat ohjeet siitä, mitä on vailla. Tiedä vaikka tästä muodostuisi tapakin. Jos järjestelmä toimii jatkossa luotettavasti, voi tämä hyvinkin korvata ainakin osan kauppareissuista omalla kohdallani. Juuri tällainen helposti käytettävä palvelu tekee arjesta nautittavampaa.

Yksi ajatus artikkelista “Ruoan verkkokauppa – hot or not?”

Kommentit on suljettu.