Alustatalous

Nykyisin puhutaan paljon alustataloudesta. On jopa väitetty sen olevan yksi Suomen tulevaisuuden mahdollisuuksista. Enää pitäisi tietää mikä alustatalous on ja millaisia mahdollisuuksia se voi tarjota?

Alustataloudessa yritys tarjoaa jonkin alusta, jonka avulla muut toimijat voivat myydä palveluitaan ja tuotteitaan. Alustan tarjoava yritys ei siis ole itse kaupankäynnin ostava tai myyvä osapuoli. Idea ei itse asiassa ole uusi. Analogisessa maailmassakin on alustatalouksia. Tori on alusta, joka mahdollistaa kauppaiden myydä tuotteitaan kaupunkilaisille. Keltainen pörssi oli alusta, joka mahdollisti tavaranhaltijoiden etsiä tuotteilleen ostajia. Nykyisin nämä palvelut ovat vain korvaantuneet sellaisilla palveluilla kuin tori.fi tai huuto.net.

Globaaleilla markkinoilla alustatalouden isoja toimijoita ovat esimerkiksi AliBaba, Amazon, Uber, Airbnb ja Facebook. Iso osa niiden tarjoamasta sisällöstä on asiakkaiden tuottamaa.

Mitä mahdollisuuksia alustatalous siis voi tarjota?

Ensiksikin kannattaa selvittää, mitkä ovat oman toimialan tärkeimmät alustat. Omat tuotteet tai palvelut kannattaa olla saatavilla siellä, missä potentiaaliset asiakkaatkin liikkuvat.

Toiseksi kannattaa miettiä, olisiko omalle toimialalle tarpeen luoda vastaavaa alustaa. Pizza-Online tai AutoJerry ovat molemmat olleet jossain vaiheessa pieniä toimijoita, mutta ovat hiljalleen nousseet oman alansa tärkeiksi alustoiksi. Miten alustat voisivat auttaa sinua ja asiakkaitasi löytämään toisensa?

Alustan ei ole pakko olla digitaalinen. Vanha kunnon Siwa oli hyvä esimerkki alustasta. Samasta paikasta saattoi nostaa käteistä sekä noutaa lottovoitot, paketit ja kylpylälahjakortit. Voitko sinä tarjota alustan yhteistyökumppaneidesi palveluille?

Alustatalouteen liittyvistä mahdollisuuksista on perustettu oma sivustonsakin. Kannattaa käydä tutustumassa millaisia vinkkejä sieltä aiheesta löytyy. http://www.alustatalous.fi/