Lisätty todellisuus palveluna

Viime aikoina on alkanut markkinoille pukata palveluita, jotka pohjautuvat lisättyyn todellisuuteen. Se näyttäisi siis oleva nouseva trendi.

Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus menevät toisinaan sekaisin. Virtuaalitodellisuus on täysin keinotekoinen todellisuus, johon pääsemme sisään jonkin teknisen laitteen kautta. Lisätty todellisuus on puolestaan ympärillämme näkyvää reaalimaailmaa, johon on lisätty joitakin elementtejä teknologian avulla. Oikeaan maailmaan siis lisätään keinotekoisesti jotakin, mitä siellä ei normaalisti ole.

Hyvä esimerkki lisätystä todellisuudesta on Pokémon Go -peli. Siinä Pokémonista tutut hahmot ilmestyvät johonkin ympärillämme oleviin paikkoihin. Ne saadaan vangittua matkapuhelimen avustuksella. Viime kesänä alkaneen suuren suosion siivittämänä lisätty todellisuus on alkanut kiinnostamaan myös muita tahoja. Mitä sen avulla on sitten saatu aikaan?

Ensimmäinen mielenkiintoinen vastaani tullut käyttökohde on Lindströmin LiveDesign-palvelu. Sen avulla on mahdollista testata, miten valitut materiaalit sopivat suunniteltuun tilaan. Erilaisia mattomalleja voi testata helposti omissa tiloissaan. Sovelluksen avulla voi nähdä suoraan, miltä matto tilassa näyttää. Kaikkia erilaisia mattomalleja ei siis tarvitse heti kantaa paikan päälle. Helpottaa varmasti kummasti myyjän työtä ja antaa asiakkaalle paljon paremman käsityksen siitä, miltä matto näyttää.

Toinen lisättyä todellisuutta kokeileva yritys on WSOY. Ensimmäisenä kokeiluna on Mielensäpahoittajan ympärille rakennetut lisätyn todellisuuden palvelut. Sovelluksen avulla lukija pääsee tutustumaan Mielensäpahoittajan mielenmaisemaan. WSOY on arvellut lisätyllä todellisuudella olevan mahdollisuuksia lastenkirjallisuuden kentällä. Tarinat voivat herätä aivan uudella tavalla eloon lisätyn todellisuuden avulla.

Kuva: WSOY

Lahdessa lisättyä todellisuutta on testattu VTT:n ja kaupungin museon toimesta. Lisätyn todellisuuden avulla on mahdollista nähdä, miltä kaupunki on näyttänyt ennen. Tämä mahdollistuu vanhojen valokuvien avulla. Niiden kautta historia tulee näkyviin oikeassa ympäristössään.

Viimeisessä kuvassa on hyödynnetty Viewranger Skyline -sovellusta. Sovellus piirtää maisemaan maamerkit digitaalisen kompassin avustuksella. Minulle ainakin käy niin, etten tahdo muistaa myöhemmin kaikkia mahdollisia paikkoja, joista olen kuvan ottanut. Tämä sovellus auttaa muistamista piirtämällä kuvaan kohteet, jotka kameran osoittamassa suunnassa ovat. Se toimii hyvänä verrokkina valokuva-albumissa muistuttamassa nähdyistä kohteista. En tahdo jokaiseen kuvaan paikkatietoja näkyviin, mutta ainakin yhdessä kuvaussession kuvassa on huiput mukava olla näkyvissä. Näin muistiinsa on helpompi luottaa myös myöhemmin kuvia katsellessa.

ViewRanger Skyline -sovelluksella napattu kuva Kilpisjärven jäältä. ( Compass Heading : 282°)

Mihin muualle lisättyä todellisuutta voitaisiin tuoda mukaan? Millaista lisäarvoa se voisi tarjota? Millaisia mahdollisuuksia se voisi tarjota palveluiden parantamiseksi?