Mitä yhteistä on ilmaisella parkkipaikalla ja tykkilumesta lanatulla ladulla?

Olen kuumeisesti odottanut jo useamman viikon uutta älykelloa saapuvaksi. Toimitusaika on venynyt melkoisen pitkäksi. Kärsimättömänä olen toivonut jokaisen tekstiviestin olevan verkkokauppiaan ilmoitus postin seurantakoodista ja paketin liikahtamisesta keskusvarastolta. Olen joutunut pettymään moneen otteeseen, mutta viimein eilen oli kello lähtenyt liikkeelle luokseni.

Miten tämä liittyy palveluihin? No, kysehän on saatavuudesta ja sen vaikutuksesta palvelukokemukseen. Pitkä toimitusaika on aiheuttanut sekä turhautumista että lisännyt odottamisen jännitystä. Sehän on joulun alla aivan tyypillinen olotila. 🙂 Viime aikoina silmiini on osunut pari uutista odotuksesta ja saatavuudesta. Näissä uutisissa julkiset palvelut ovat nousseet esiin palveluiden saatavuuden näkökulmasta. Vaikka en voi väittää olevani julkisten palveluiden järjestämisen juridiikan ja logiikan asiantuntija, olen käyttäjänä hoksannut näiden palveluiden tuottavan parhaimmillaan suoranaista iloa käyttäjilleen.

Ensimmäinen tapaus koskee Lahtea. Lahdessa on suunniteltu satamatorin pysäköintialueen muuttamista maksulliseksi. Muutoksen myötä oli tarkoitus tuoda kaupungille lisätuloja. Samalla puututaan kuitenkin saatavuuteen ja saavutettavuuteen: siihen kuinka helppoa palvelunkäyttäjän on päästä käyttämänsä palvelun äärelle. Osalle palveluiden käyttäjistä maksullinen pysäköinti voi tarkoittaa sitä, että varsinainen palvelu – tässä tapauksessa esimerkiksi kahvila tai ravintola – voi jäädä kokonaan käyttämättä. Onhan se asiakkaalle eri asia, maksaako lounas 6,90 vai 8,90 euroa parkkimaksun kanssa, Lahden Järvimatkailun Jukka Riikonen arvioi vaikutusta asiakaskokemukseen Etelä-Suomen Sanomissa. Toisaalta maksullinen pysäköinti voi tarkoittaa myös sitä, että pysäköintialueella on varmemmin vapaata tilaa saatavilla. Joku toinen käyttäjä voi pitää sitä hyvänäkin palveluna, koska rahalla saa varmemmin tarvitsemansa palvelun. Helppoa ja kätevää siis.

Eihän tämä ensimmäinen kerta ole, kun kaupungit keksivät tarjota palveluitaan maksua vastaan. Toinen esimerkki on Mikkelistä, missä kaupunki on tuottanut ensilumenlatupalvelua innokkaimmille hiihtäjille jo useamman vuoden ajan. Ensilumenlatu on tykkilumesta tai edellisen talven lumista tehty latu niille, joiden sukset eivät malta odottaa luomulumesta luotuja latuja. Ensilumenladulle pääsee hiihtämään ennen varsinaisten latujen avautumista. Tämän vuoden marras-joulukuussa Mikkelissä ensilumenladuille myytiin 400 kausikorttia. Sillä saatiin katettua ladun tekemisestä ja ylläpitämisestä syntynyt 25 000 – 30 000 euron kustannus. Kun muut ladut aukeavat, lopetetaan ensilumenladun kausikorttien myynti. Tällä tavalla on pystytty tarjoamaan paremman saatavuuden parempaa palvelua niille, jotka ovat siitä valmiita maksamaan.

Voisiko samaa logiikkaa hyödyntää myös parkkipaikkojen suunnittelussa? Entä jos yksi parkkialue ei olisikaan kokonaisuudessaan maksuton tai maksullinen? Entä jos se olisikin jaettu eri lohkoihin, joista toista voisivat käyttää edullisuutta arvostavat ja toista helppoutta, nopeutta sekä varmuutta arvostavat? Oheistan tähän karttapohjalle laaditun luonnostelman alueen jakamisesta. Epäilläkseni siinä ei kuntalaisten yhdenvertaisuus pääsisi vaarantumaan. Mihin muihin julkisiin palveluihin tällainen ohituskaista voitaisiin rakentaa ilman että eksyttäisiin korruption puolelle?

Ehdotelma parkkialueiden järjestämiseksi Lahden satamatorille.

Palataan vielä siihen älykelloon ja saatavuuteen. Postissa odottava kello on uusinta Applen sarjaa. Apple on pitkän aikaa onnistunut kasvattamaan uutuustuotteidensa arvoa myymällä niukkuutta. Kun malttamaton ostaja joutuu odottamaan tuotteen saapumista pitkään, on ilo sitäkin suloisempi, kun uuden lelun hypistelyn voi viimein aloittaa. Tämä sama logiikka ei kuitenkaan välttämättä toimi arkipäivän palveluissa. Parkkipaikkojen niukkuus ja sopivan paikan etsiminen ei herätä samanlaista iloa etsijässään. Suosittelen siis huolella pohtimaan, kuinka parkkeerauskuviot järjestetään. Minä lähden nyt käymään postissa.

Iloista joulua!

2 vastausta artikkeliin “Mitä yhteistä on ilmaisella parkkipaikalla ja tykkilumesta lanatulla ladulla?”

  1. Näinä suuren soten aikoina pohdinta julkisten palveluiden ohituskaistoista on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Onko väärin, jos rahalla saa parempaa, mutta ilmaiseksi saatu ei ole sekään huonoa? Ovatko toiset silloin tasa-arvoisempia kuin toiset, vai olisikos se itse asiassa meille kaikille hyvä ratkaisu? Hätäisimmät rahoittavat myös nuukien pysäköinnin.

    1. Moi Heikki,
      Kiitos viestistä ja hyvästä ajattelun aiheesta. Parkkipaikkafilosofiaa voisi varmasti vallan mainiosti toteuttaa myös soten parissa. Ei muuta kuin parastamaan tästä idea kokeilukäyttöön. Parastaminen on jossain toisaalla toimivan mallin hyödyntämistä siten, että työstää siitä itse vielä paremman.
      -Sami-

Kommentit on suljettu.